דומיין ישראלי
דומיין אינטרניק
ניהול דומיין

מדריך בחירת שם דומיין לאתר ולמייל

תחילת הפעילות המעשית באינטרנט ולהצגת האתר לקהל הלקוחות, היא רישום שם דומיין. שם דומיין הנו הכתובת, השם ותעודת הזהות העסקית באינטרנט. שם דומיין משמש גם לזהות שרתי דואר אלקטרוני. גם ללא אתר באינטרנט ניתן להתחיל להשתמש בדומיין שלכם, לצורך קבלה ושליחת דואר אלקטרוני וזאת על ידי חניית דומיין או הפניית דומיין בשרתי דואר אלקטרוני.

לאחר שבדקתם ומצאתם כי שם הדומיין שבו אתם מעוניינים פנוי, עליכם לוודא שאין על שם הדומיין זכויות יוצרים, פטנט או זכות קניין רוחני. לרשותכם מנוע חיפוש המסייע בבדיקה זו, הנמצא באתר משרד המשפטים הישראלי. במקרים מסוימים בהם עלולה להיווצר בעיה משפטית, על רקע שימוש או פגיעה במוניטין או זכויות יוצרים של חברה אחרת, רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא קניין רוחני.

מדריך בחירת דומיין זה בא להסביר בפירוט את התהליך, ואת השיקולים השונים שיש להביא בחשבון בבחירת שם דומיין לאתר שלכם.

מה זה דומיין?


שם דומיין (בעברית: שם מתחם) הנו צירוף של אותיות ומספרים המוקצים לשימושה של החברה, הארגון או אנשים פרטיים. למידע נוסף אודות מה זה דומיין

בחירת דומיין לאתר


עליכם לחשוב, להסיק ולהגות מתוך הניתוחים המקדימים שבצעתם, שם דומיין המתאים לעסק שלכם. שם אשר ישדר לקהל היעד את המסר אותו אתם רוצים להעביר, ליצור גירוי ומשיכה לקהל היעד המתאים ובאותו זמן להרחיק קהלים אחרים אשר יגרמו לבזבוז משאבים. לדוגמא: אתר חדשות יכלול את השם news וכדומה.

מאמר איך נבחר שם דומיין www.tranzila.com לאתר סליקת כרטיסי אשראי המוביל בישראל - שם דומיין שהפך למותג.

אורך הדומיין כן קובע

אם תבחנו את רשימת האתרים המובילים בעולם תגלו שעבור רוב מוחלט של האתרים המפורסמים, שם הדומיין קצר מ-10 תווים. אתרים בעולם כמו: google, live, youtube, yahoo, או אתרים בישראל כמו: walla, ynet.

כל אות בשם הדומיין היא עוד מכשול שעומד בפני הגולש שרוצה להגיע לאתרכם. בישראל נושא האורך מקבל חשיבות יתר, שכן לא כולם יודעים היטב אנגלית, כך ששם דומיין ארוך בהחלט עשוי לגרום קשיים בהקלדה לגולש הישראלי.

שם דומיין צריך להיות קליט וברור

חשוב להקפיד ששם הדומיין יהיה קליט. חלק מהפרסום של כל אתר עובר מפה לאוזן או בתוכניות רדיו בשמיעה, או בצורה דומה בחשיפה ויזואלית לאתר באינטרנט או בטלויזיה או שלטי חוצות, כך שחשוב שיזכרו אותו הן בצורה ויזואלית והן בשמיעה. ולכן גם חשוב ביותר שלא יהיה ניתן להגות את הדומיין בדרכים שונות ורבות. מכאן יוצא שיש צורך לבחור דומיין שניתן להבין איך מאייתים אותו משמיעה בלבד וגם יכולים לזכור אותו ויזואלית בצורה ברורה. פתרון אפשרי לבעיות האיות הוא קניית מספר דומיינים כמו: wala ו-walla.

תרגום שם דומיין לאנגלית ?

בבחירת שם דומיין לאתר ישראלי ניתן להשתמש בדומיין שנושא את השם העברי של האתר או המילה הגנרית באנגלית. לדוגמא: אם האתר שלנו עוסק בתחום הנדל"ן אזי נשאלת השאלה מה עדיף, nadlan או realestate לשם הדומיין. התשובה לכך צריכה להיות בעיקרה לפי שיקולים של מה קליט, קלות האיות והאורך כפי שנכתב לעיל. בדוגמא שנתנו כמובן שעדיף nadlan על realestate, אולם בדוגמא אחרת להלן עדיף שם הדומיין באנגלית flowers על prachim.

איזו סיומת כדאי לבחור לדומיין ?

שאלה נוספת לגביה תצטרכו להחליט היא האם אתם רוצים דומיין ישראלי עם סיומת co.il או דומיין בינלאומי בסיומת .com .net .biz ואחרים. השיקול במקרה זה צריך להיות שאם האתר פונה לקהל יעד בינלאומי, כדאי ששם הדומיין יהיה בינלאומי ואם האתר כתוב בעברית ופונה לקהל יעד ישראלי הרי כדאי ששם הדומיין יהיה דומיין ישראלי. גם מבחינת מיתוג, רובם ככולם של האתרים המובילים בישראל הם בעלי סיומות .co.il כמעט ולא ניתן למצוא אתר מוביל בעברית שיושב על דומיין בסיומת com. האתרים המאוד פופולריים כמו walla, themarker מחזיקים גם שם דומיין ישראלי וגם שם דומיין בינלאומי. לאחר שהחלטנו לגבי סיומת ישראלית או בינלאומית יש חשיבות רבה בבחירת סוג הסיומת של דומיין כך שלדומיין ישראלי כדאי לבחור סיומת ראשית .co.il על org.il , ואותו הדבר לגבי סיומת בינלאומית עדיף לבחור סיומת ברירת המחדל בדפדפנים שהיא כמובן .com על היתר.

מה זה דומיין בעברית

דומיין בעברית הינו דומיין שנכתב בעברית אולם סיומת הדומיין היא באנגלית והינה סיומת בינלאומית com או net.

דומיין בעברית ייראה כך: דומיין—-בעברית.com כאשר שם הדומיין מקודד ומתורגם לפי תקן IDN לתווים באנגלית ויראה כך: xn-----zldagm2aae7bn3b5e3a.com

כיום דומיין בעברית משמש בעיקר למטרות קידום אתרים בגוגל מכיוון שמנוע החיפוש של גוגל מקדם אתרים במילות חיפוש המופיעות בשם הדומיין, ובכתובת האינטרנט (URL). למידע מורחב אודות דומיין בעברית.

גוגל, מנועי חיפוש

מבחינת קידום אתרים במנועי החיפוש יש חשיבות לכך ששם הדומיין תהיה מילה בעלת משמעות רלוונטית לאתר שלכם. כלומר, אם האתר שלכם עוסק באחסון אתרים, אזי webhosting.co.il נותן יתרון משמעותי לדומיין במנועי חיפוש בקטגוריה אחסון אתרים. מנוע חיפוש גוגל יודע לתרגם אחסון אתרים ל-web hosting.

מדוע עדיף לאתר בעברית להשתמש בדומיין עם סיומת ישראלית? רוב התנועה לאתרים ישראלים מגיעה מגוגל, עם דגש על גוגל ישראל. קידום אתרים של דומיין ישראלי מעניק נקודות זכות לאתר בגוגל ישראל ומגדיל את הסיכויים שהאתר יופיע במיקום ריאלי בתוצאות החיפוש.

וותק הדומיין

מי שעשוי להביא את מירב התנועה לאתרכם הינו מנוע החיפוש גוגל. לכן מאפיינים של קידום אתרים המוזכרים לאורך המדריך צריכים להוות שיקול מרכזי בבחירת דומיין. מסתבר שאחד השיקולים הדומיננטיים במיקום אתרים ע"י מנוע החיפוש הינו הוותק של הדומיין - התקופה בה הדומיין היה רשום ופעיל. לא אחת עדיף לרכוש שם דומיין ותיק ממחזיק דומיין קיים בתוספת מחיר, תוספת שתשלם את עצמה.

איך בודקים אם דומיין פנוי ?

אתרים רבים באינטרנט מציעים מנגנון חיפוש אשר ניתן להקיש בו את שם הדומיין הרצוי, לראות אם הוא פנוי ואם כן מאפשרים לרכוש אותו. בחלק מאתרים אלו ניתן אף לקבל הצעות במגוון סיומות ישראליות ובינלאומיות, כמו באתר זה. לקריאה נוספת: בדיקת דומיין פנוי.

מי ירכוש עבורכם את שם הדומיין לאתר שלכם ?

מומלץ באופן חד משמעי שתבצעו את תהליך קניית דומיין בעצמכם. ניסיון העבר הראה שחשוב שלמחזיק הדומיין תהיה שליטה עצמאית ומלאה על ניהול הדומיין בכל זמן נתון. חברות רבות (כמו חברת בניית אתרים) ישמחו לבצע עבורכם את תהליך קניית הדומיין, תמורת עמלה קטנה. עסקים רבים נוטים לקבל זאת בגלל הנוחות שבעניין. אולם אם גורם שלישי מבצע עבורכם את הקנייה, אינכם יכולים לוודא שאכן הוא רשם את הדומיין על שמכם או רשם אותו כיאות. היו מקרים רבים שבו אותו צד שלישי רשם את הדומיין על שמו, ואז במקרה כזה אתם תלויים בו וברצונו הטוב לכל התקופה בה תרצו להמשיך להשתמש בדומיין. תארו לכם שאחרי כמה שנים, כאשר אתר האינטרנט שלכם כבר מבוסס ובעל מוניטין, האתר שלכם כבר נהנה מזרם קבוע של גולשים וממיקומים טובים במנועי החיפוש, ופתאום אותו גורם שביצע עבורכם את ההליך הפורמלי של רכישת הדומיין נעלם (או פנה לעיסוקים אחרים או שנוצר סיכסוך ביניכם). פירוש הדבר שמי שיקליד את כתובת האתר שלכם, כבר לא יוכל להגיע אליכם. לכו תוכיחו כעת שהדומיין הזה הוא שלכם. בנוסף, גם אם בונה האתר רשם את הדומיין על שמכם כדת וכדין, עדיין הוא מחזיק את השליטה בדומיין. יבוא יום בו תרצו להחליף ספק אחסון אתרים או את אותו בונה האתרים באחר ואז יתחילו הצרות. אי לכך מומלץ ביותר שגם את שם הדומיין וגם את אחסון האתר תבצעו בעצמכם בצורה עצמאית ובלתי תלויה.

ניהול דומיין

לאחר קניית דומיין, חשוב ביותר לשמור על יכולת ניהול דומיין כפי שהוסבר לעיל. יש לוודא שאכן קיים ממשק ניהול דומיין אוטומטי שיאפשר בכל רגע נתון לבצע פעילות של שינוי סיסמא, חידוש דומיין או שינויים דחופים כמו שינוי DNS. הכניסה לממשק הניהול משתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם, ולכן חשוב ביותר שכתובת זו תשאר זמינה ונגישה לאורך זמן רב. הנגישות לכתובת דואר אלקטרוני חשובה גם מפני שהתקשורת בין רשם הדומיינים עם מחזיק הדומיין (כמו הודעות על חידוש דומיין או שינויים שבוצעו בדומיין) מתבצעת בעזרת שליחת הודעות לחשבון הדואר האלקטרוני ועל כן, חשוב ביותר שעם כל שינוי בפרטי הכתובת לעדכן במיידית את ממשק הניהול בפרטים החדשים.

אז איך ואיפה קונים דומיין ?

האתר המוביל בישראל הינו אינטרניק ישראל מקבוצת אינטרספייס, שקיבל גם הסמכה של רשם דומיינים מוסמך מטעם איגוד האינטרנט הישראלי. האתר מאפשר הן קניית דומיין ישראלי והן קניית דומיין בינלאומי ומאפשר את ניהול כל הדומיינים דרך ממשק ניהול מתקדם ואוטומטי.


לבחירת וקניית דומיין לחץ כאן:

Please wait...